ons programma
verteld door
onze mensen
Schouder aan schouder rond 4 thema’s
Een mooie, zonnige dag in Gent, bevlogen kandidaten en twee moderatoren, een recept voor stevige getuigenissen over de nood aan en de ambitie voor verandering. De 4 hoekstenen van ons programma worden hieronder in 8 video’s door onze kandidaten toegelicht.
Faire tuchtprocedure
met eerlijke en snelle behandeling van klachten
De tuchtwerking van het BIV is er om de consument te beschermen en de professionaliteit in de vastgoedsector te bewaken. Het is een belangrijke functie van het BIV, maar vanuit de beroepspraktijk moet gewaakt worden over proportionaliteit, efficiëntie en fairness. Het vermoeden van onschuld moet centraal staan.
De vereisten voor het indienen van een klacht moeten aangescherpt worden. We willen ook dat er een onderscheid gemaakt wordt tussen een menselijke fout en een deontologische inbreuk. Tuchtklachten moeten voldoende onderbouwd worden en de doorlooptijd van de procedure moet omlaag. Een splitsing van de tuchtwerking tussen syndici en bemiddelaars is geen luxe maar een noodzaak.
Instroom bewaken
op basis van objectieve maatstaven
De toegang tot het beroep moet streng maar ook rechtvaardig blijven. We moeten erover waken dat kwaliteit voorgaat op kwantiteit. In vergelijking met onze buurlanden telt België aanzienlijk meer vastgoedkantoren. De concurrentie is dus pittig. Bij de syndici is er dan weer de trend richting knelpuntberoep. Het BIV speelt een sleutelrol als bewaker van de toegang tot het beroep. Wij zien drie essentiële pijlers om de kwaliteit van nieuwe collega’s te waarborgen:
• Een objectief selectieproces via examens en stages;
• Examens die specifiek zijn afgestemd op bemiddelaars enerzijds en syndici anderzijds;
• Meer ondersteuning voor stagemeesters.
Focus op kerntaken
first things first
Het BIV moet zich concentreren op zijn kerntaken en die zijn duidelijk: het organiseren van de toegang tot het beroep, het bestrijden van onwettige uitoefening en een efficiënte tuchtwerking. Een evaluatie van de huidige deontologie dringt zich op, net als een actualisering van het reglement. Alleen zo kunnen we de sector blijvend professionaliseren. Wat de vorming van makelaars betreft, moet de focus te allen tijde liggen op vakkennis en ethisch handelen, ongeacht om het even welk commercieel belang.
Digitalisering
tijd voor een BIV 2.0
De 21e eeuw is ondertussen al meer dan twee decennia uit de startblokken. Onze sector verdient een BIV dat zelf bij de tijd is én vastgoedmakelaars eigentijdse ondersteuning biedt. Het belang van digitalisering kan nauwelijks onderschat worden. Hetzelfde geldt voor de toegang tot overheidsinformatie, zoals bijvoorbeeld via de Kadasterfinder. Het BIV kan en moet het werk van makelaars vergemakkelijken en efficiënter maken. Daarnaast moet zij de sector positief vertegenwoordigen, door het imago van vastgoedprofessionals te versterken en te focussen op hun bijdragen aan consumentenbescherming. De communicatie van het BIV moet vertrouwen wekken bij consumenten. De sector moet veel sterker geprofileerd worden als professioneel en betrouwbaar.